پنجره دوجداره ریلی

پنجره دوجداره ریلی

پنجره دوجداره به اشکال مختلفی تولید میشوند که یکی از آنها پنجره دوجداره ریلی است. این نام گذاری به علت نوع باز و بسته شدن این پنجره است که به شکل ریلی اتفاق می افتد.

تاریخ
1400/04/09 2:15 PM
دسته
پنجره

به شما تبریک میگم که برای خودتون ارزش قائل هستید و قبل از خرید هر محصولی درباره اون تحقیق می‌کنید. در این مقاله اطلاعات کاملی درباره پنجره دوجداره ریلی در اختیارتون قراردادیم. البته یه نکته دیگه اگر برای شما قیمت و کیفیت محصول علاوه بر طرح و زیبایی اون مهمِ حتماً قبل از هرکاری متن زیر رو بخونید.

سایتی که شما وارد شدید یک بستر آنلاین برای برگزاری مناقصات درب و پنجره است. حتماً با مفهوم جلسات مناقصه آشنایی داری اما اگر سؤال داشتی یه مقاله جدا برای این نوشتیم که میتونی بری و بخونی: همه چیز درباره مناقصه و برگزاری آن

شما با ثبت‌نام توی سایت مناقصه گر میتونید نیاز خودتون رو برای تمام کاربران این سایت به اشتراک بذارید. حتماً می‌پرسید که کاربرهای این سایت چه افرادی هستند و چه کمکی به شما و درخواست تون میشه؟! کاربران سایت مناقصه گر تولیدکننده‌ها و پیمانکاران مطرح سراسر کشور هستند، وقتی‌که شما نیازتون رو با جزییات کامل به اشتراک میذارید پیمانکار درخواست شما رو بررسی می‌کنه و به شما پیشنهادات قیمت خودش رو ارسال می‌کنه.

از طرفی شما هم به اطلاعات این تولیدکننده و مجریان دسترسی دارید و میتونید که رزومه شون و تمام کارها و حتی رضایت کاربران قبلی رو از انجام پروژه توسط اون گروه رو ببینید. یک راه خلاقانه و کم دردسر برای پیدا کردن گروه متخصص و متعهد برای انجام پروژه تون ثبت‌نام در سایت مناقصه گر هست.اگر برای ثبت نام سوال داری میتونی توی واتساپ پیام بدی، کاملا توسط پشتیبان راهنمایی میشید.
09154467100

پنجره دو جداره ریلی

برای درک بهتر پنجره دوجداره ریلی ، در ابتدا باید از ساختار پنجره دوجداره ساده اطلاع داشته باشید. پنجره دو جداره از یک قاب و دو جداره شیشه که به صورت موازی رو به روی هم قرار دارند تشکیل شده است . فضای خالی که بین شیشه ها موجود است را با گاز هایی مثل آرگون و کریپتون پر می کنند، این گازها عایقی برای انتقال حرارت و صدا هستند.
گاز آرگون نوعی گاز غیرقابل اشتعال ، بدون هیچ بو و مزه است .تولید این گاز بسیار ساده بوده و بهترین انتخاب برای پر کردن فضای بین شیشه های پنجره دوجداره است. میتوان در قاب پنجره های دوجداره از آلومینیوم، پی وی سی pvc ، آهن و ورق گالوانیزه استفاده کرد. معمولا قاب ها به صورت پروفیل تهیه می شوند.
پنجره دوجداره به اشکال مختلفی تولید میشوند که یکی از آنها پنجره دوجداره ریلی است. این نام گذاری به علت نوع باز و بسته شدن این پنجره است که به شکل ریلی اتفاق می افتد. درب های پنجره سوار بر غلطکی است که بر روی ریل قرار دارد و با کمک این غلطک باز و بسته میشود .

پنجره دو جداره ریلی

نوع ساختار پنجره دوجداره ریلی

همان طور که پیشتر توضیح دادیم حرکت لنگه های پنجره ریلی وابسته به غلتک می باشد بنابراین کیفیت آن بسیار مهم است. با کشیدن دستگیره به سمت چپ و یا راست ، لنگه پنجره به همان سمت حرکت خواهد کرد .یکی از محبوب ترین نوع پنجره دوجداره ، پنجره دوجداره ریلی است . این محبوبیت به علت ویژگی های مثبت و همچنین نوع باز و بسته شدن خاص و ویژه این نوع پنجره است .
تفاوتی که پنجره دوجداره ریلی با پنجره های upvc دیگر دارد در نوع یراق آلات آن است. این تفاوت هم به دلیل نوع باز و بسته شدن این پنجره است .جدای از یراق آلات دیگر قسمت های پنجره مانند شیشه ها، گاز میان شیشه ها و... همانند پنجره دوجداره ساده است. پنجره های ریلی نیز عایق بسیار عالی در برابر حریق و صوت هستند.

مقاله پیشنهادی: برگزاری مناقصه برای خرید پنجره دوجداره upvc

انواع پنجره دوجداره ریلی از نظر جنس پروفیل

پنجره دوجداره ریلی در چهار نوع پروفیل تولید میشوند که به شرح زیر جزئیات آن را بررسی می کینم.


  • پنجره دوجداره ریلی با پروفیل آلومینیومی :

  • پنجره هایی که پروفیل آلومینیومی دارند برای ساخت پنجره در ابعاد بزرگ مناسب هستند . مثل پنجره های دوجداره قدی که در مقاله انواع پنجره دوجداره توضیح کاملی داده ایم . همچنین از این پروفیل برای باغ ها و ویلاهایی که ویو و منظره عالی دارند استفاده می شود.
    پنجره با پروفیل آلومینیومی مقاومت کمتری در برابر باد و طوفان دارد به همین دلیل استفاده از آن در ارتفاعات و مکان هایی که در معرض باد شدید هستند توصیه نمی شود . هزینه این پروفیل نسبت به یو پی وی سی نیز بیشتر است .

  • پنجره دوجداره ریلی با پروفیل پو پی وی سی :

  • ویژگی اصلی پروفیل پو پی وی سی میزان عایق بودن بیشتر نسبت به دیگر جنس های پروفیل است . از این پروفیل نمی توان در اندازه های بزرگ استفاده نمود زیرا نهایت تا ارتفاع 2 متر تولید می شود .

  • پنجره دوجداره ریلی با پروفیل گالوانیزه :

  • گالوانیزه ورق های فولادی است که سطح آن با فلز روی پوشش داده شده. دلیل استفاده از گالوانیزه مقاوم سازی پنجره دوجداره ریلی است . زیرا فشاری که لنگه بالایی پنجره به لنگه پایینی وارد میکند در دراز مدت باعث تخریب و پنجره خواهد شد . برای افزایش مقاومت پنجره تولید کنندگان از گالوانیزه برای پروفیل پنجره دوجداره استفاده می کنند .

  • پنجره دوجداره ریلی با پروفیل آهنی :

  • پروفیل آهنی درواقع چارچوبی است که محدوده پنجره upvc را مشخص می کند. مزیت این پروفیل ایت است که دهانه بسیار دقیقی برای پنجره ایجا کرده و باعث میشود پنجره دوجداره به صورت کاملا کیپ نصب شود. قیمت پنجره دوجداره ریلی با پروفیل آهنی نسبت به انواع دیگر اندکی بیشتر است.

پنجره دوجداره کشویی

معایب پنجره دوجداره ریلی


  • عایق بندی ضعیف :

  • به علت وجود منافذ خالی که بین غلطک ها وجود دارد ، این نوع پنجره کاملا عایق نیست و نسبت به پنجره های لولایی درصد عایق بندی بسیار کمتری دارد در نتیجه برای استفاده در مناطقی که سر و صدای زیادی دارند و همچنین دارای آب و هوای خیلی سرد یا خیلی گرم هستند مناسب نیست .
  •  آب‌بندی ضعیف :

  • از نظر آب بندی این نوع پنجره ها بسیار ضعیف تر نسبت به پنجره های لولایی هستند .
  • نگهداری سخت :

  • به دلیل نوع ساختار و قرار گرفتن لنگه ها روی هم ، تمیز کردن و نگهداری آن کار دشواری است . پنجره های ریلی قدیمی امکان باز کردن یک لنگه وجود داشت اما در نوع جدید پنجره های دوجداره ریلی این امکان وجود ندارد و باز کردن پنجره کاری تخصصی است.
  • آلودگی صوتی :

  • به دلیل فضای خالی بین دو لنگه پنجره و همچنین فضاهای بین ریل ها ، زمانی که باد و طوفان باشد هوا از فضاهای خالی عبور کرده و باعث ایجاد صداهای ناهنجار می شود.
  • محدودیت در ابعاد :

  • مشکل دیگری که در پنجره های دوجداره ریلی وجود دارد محدودیت در ابعاد پنجره است . در بخش قبلی توضیح دادیم که پروفیل یو پی وی سی قابلیت اجرا در ابهاد بزرگ را ندارد.

پنجره ریلی

مزایا پنجره دوجداره ریلی

1- باز و بسته شدن ساده، این پنجره به دلیل نوع ساخت بسیار راحت باز و بسته میشود .

2- به دلیل باز و بسته شدن در یک خط افقی، مزاحمتی برای پرده ها و یا اشیائی که جلو پنجره قرار دارند ایجاد نمیکند.

3- ویژگی ریلی بودن باعث شده این پنجره برای فضاهای گوچک بسیار مناسب باشد . زیرا فضایی مازار برای باز شدن اشغال نمی کند .

4- ظاهری زیبا و شیک ، یکی دیگر از مزیت های این پنجره است .

5- داشتن قیمت مناسب و مقرون به صرفه

6- پنجره دوجداره ریلی نوع قدی ، به عنوان درب ورودی نیز کاربرد دارد . ورودی تراس به اتاق خواب ، ورودی تراس به آشپز خانه و ...

راه حل هایی برای رفع معایب پنجره دوجداره ریلی

برای رفع مشکلات موجود درپنجره دوجداره ریلی راهکار های بسیار کاربردی موجود است که در اینجا به چندمورد از آنها میپردازیم:
وقتی ابعاد شما بزرگ است و پنجره شما از ابعاد متناسب فراتر رفته برای این که بتوانید به عایق صد در صدی صوت دست پیدا کنید، بهتر است از پنجره فولکس واگنی استفاده کنید. پنجره های فولکس دقیقا مانند درب ماشین فورکس باز می شود اما قیمت یراق آلات آن گران تر است. و در دو نوع یو پی وی سی upvc و آلومینیوم موجود است.
در زمان آب بندی پنجره های ریلی بهتر است از نوار های هوابندی مخصوص و درزگیر های مویی استفاده کنید. محل قرار گیری آن ها بین لنگه و فریم کشویی است.
جنس فریم ها و کیفیت یراق آلات مصرفی در پنجره نقش بسیار زیادی در عایق بودن پنجره دوجداره ریلی دارد. پس حتما در زمان انتخای به جنس یراق آلات توجه بسیار زیادی داشته باشید.
همچنین میتوانید لنگه های پنجره را به شکل باز شو طراحی کنید. با این کار عمل تمیز کردن شیشه های پنجره بسیار ساده تر خواهد شد.
همیشه سعی کنید که ارتفاع پنجره را بیشتر از 2.10 سانتتی متر در نظر نگیرید و همچنین عرض آن بیشتر از 4 متر نباشد.

انواع پنجره دوجداره ریلی

  1. پنجره دوجداره ریلی معمولی (sliding):

  2. پنجره دوجداره ریلی معمولی نوعی از پنجره ریلی است که درب باز شونده آن به سمت چپ و راست حرکت می‌کند. این پنجره دارای غلط‌هایی در قسمت زیرین لنگه پنجره هست که به حرکت کردن آن درون ریل کمک می‌کند. تولید پنجره دوجداره رلی با پروفیل یو پی‌وی‌سی UPVC و همچنین پروفیل آلومینیومی ممکن است.
    یراق‌های مصرفی در پنجره دوجداره ریلی از دو مدل ترک و مدل ROTO آلمانی تهیه می‌شوند. ارتفاع استاندار تعریف‌شده برای یراق‌آلات پنجره دوجداره ریلی به میزان 2/40 هست. این ارتفاع برای پروفیل‌های یو پی‌وی‌سی UPVC باید با دقت بیشتری لحاظ شود. در مدل‌هایی که با پروفیل آلومینیومی تولید می‌شوند ارتفاع را می‌توان تا 2/70 نیز افزایش داد.
    استاندارد عرض لنگه بازشوندِ در پنجره دوجداره یو پی‌وی‌سی UPVC ریلی به میزان 1/20 هست. حتماً دقت داشته باشید که عرض پنجره از این مقدار بیشتر نشود. برای پنجره‌های دوجداره آلومینیومی نیز استاندارد به عدد 1/5 رسیده است. اگر عرض و ارتفاع از میزان استاندارد تجاوز کند، یراق‌آلات این ابعاد را ساپورت نکرده و لنگه پنجره با توجه به وزن بالای شیشه به‌سختی حرکت خواهد کرد.
  3. پنجره دوجداره ریلی فولکس‌واگنی:

  4. نوع دیگر پنجره دوجداره ریلی، پنجره ریلی فولکس‌واگنی است. این مدل پنجره نسبت به مدل ریلی معمولی عملکرد بسیار بهتری در عایق بودن دارد. اشکال واردشده به این مدل پنجره قیمت بالاتر آن نسب به انواع دیگر پنجره ریلی است. زیبایی خاص و نوع باز شدن پنجره‌های فولکس باعث شده که طرفداران خاصی را به خود جلب کند.
    باز شدن پنجره‌های فولکس به این شکل است که با فشار دادن دستگیره به سمت پنجره باز می‌شود و تقریباً 12 سانتی‌متر به سمت داخل می‌آید و درنهایت بر روی ریل خود قرارگرفته و به سمت چپ و راست حرکت می‌کند. در زمان بسته شدن نیز لنگه باز شود در قالب خود جای می‌گیرد.
    پنجره دوجداره ریلی فولکس یو پی‌وی‌سی UPVC به دو شکل نیمه‌اتوماتیک و تمام‌‌اتوماتیک در بازار موجود است؛ اما در پنجره‌های ریلی با پروفیل آلومینیوم فقط یک نوع پنجره ریلی فولکس موجود است. توصیه می‌شود که از پنجره ریلی در ابعاد بزرگ استفاده نکنید اما برای چنین مصارفی بهتر است از پروفیل‌های پهن‌تر استفاده کنید که عموماً برای درب‌ها استفاده می‌شود.

پنجره دوجداره ریلی

استفاده با احتیاط از پنجره دوجداره ریلی

برای تعمیر و بازسازی پنجره های قدیمی تا حد امکان سعی کنید که از پنجره ای دوجداره ریلی استفاده نکنید. زیرا امکان این که قاب پنجره قبلی به طور کامل خارج شود بسیار کم است و اجرا پنجره دوجداره ریلی بر روی قاب قدیمی پنجره قبلی باعث میشود عمل تراز کردن لنگه های ریلی به صورت صد درصد بی نقص انجام نشود.
بنابراین عملکرد پنجره ریلی به صورت کامل اتفاق نمی افتد و بهره مندی کاملی برای مصرف کننده نخواهد داشت. پس اگر می‌خواهید پنجره دوجداره ریلی را برای جایگزینی پنجره قبلی خود انتخاب کنید حتما و حتما باید قاب پنجره قبلی را به طور کامل از جایگاه خارج کنید. اگر در تراز کردن پنجره های ریلی و نصب اولیه آنها کیفیت رعایت نشود، قطعا بعد ها در آب بندی و عایق بودن و همچنین باز و بسته کردن آن به مشکل خواهید خورد.


برچسب ها


نظرات کاربران

ارسال نظر

{{comment.name}}

{{comment.comentText}}

{{comment.persianDate}}
مشاهده بیشتر