کدام پنجره برای ساختمان شما مفید است

کدام پنجره برای ساختمان شما مفید است

جایگاه پنجره در طراحی نما بسیار بالاست ، زیرا علاوه بر زیبایی نشانه‌هایی از تمدن یک فرهنگ و کشور را نشان می‌دهد . در حال و احوال امروزه نماهای ساختمان هیچ محدودیتی در حوزه انتخاب پنجره وجود ندارد.

تاریخ
1400/03/18 2:03 PM
دسته
پنجره

پنجره مناسب

امروزه با افزایش انواع مختلف پنجره، پیدا کردن یک پنجره مناسب و با کیفیت کمی سخت است. برای انتخاب صحیح باید حتما موارد زیادی رو مورد بررسی قرار بدید. یکی از موارد مهم در کیفیت پنجره شرکت سازنده و تولید کننده است. یکی از راه های شناخت و بررسی شرکت های تولید کننده سرچ کردن و بررسی یک به یک شرکت هاست. بعد از اینکه شما شرکت تولید کننده رو پیدا کردید حالا باید دنبال نصاب و مجری باشید. و این خییییلی زمان بره و ممکن هست که تیم متعهد برای اجرا و همچنین پنجره با کیفیت پیدا نکنید.
اما نگران نباشید راهی ساده تر و با سرعت بیشتر هم وجود داره، که رایگان هم هست !! این راهکار اینه که شما در سایت مناقصه گر به عنوان کارفرما ثبت نام تون رو تکمیل کنید و پروژه تون رو با جزییات کامل ثبت کنید. بعد از ثبت پروژه شما دیگه نیازی نیست کاری انجام بدید و حالا نوبت پیمانکار و اجرا کننده است که به شما پیشنهاد قیمت بده. به سادگی و فقط با ایجاد یک پنل کاربری مخصوص خودتون میتونید پنجره با کیفیت بالا رو با کمترین هزینه تهیه کنید.
خیلی راحت شما مناقصه ای برای انجام پروژه خودتون در سایت مناقصه گر تعریف کردید و حالا میتونید از بین پیشنهادات با بررسی دقیق رزومه، سابقه کاری،  میزان کیفیت محصول و میزان رضایت از مشتری های قبلی انتخاب خودتون رو انجام بدید. تمام این خدمات به صورت رایگان و فقط با ثبت نام در سایت مناقصه گر برای شما محیا خواهد شد.
اگر توی ثبت نامت مشکلی داشتی میتونی از گوشه راست روی آیکن واتساپ کلیک کنید و با پشتیبان ارتباط بگیرید.
شماره تماس :09154467100




 
زیبایی که پنجره به‌نما ساختمان می‌بخشد قابل قیاس با زیبایی است که چشم به‌صورت انسان می‌دهد. نور و انرژی از طریق پنجره به داخل ساختمان القا می‌شود. جایگاه پنجره در طراحی نما بسیار بالاست، زیرا علاوه بر زیبایی نشانه‌هایی از تمدن یک فرهنگ و کشور را نشان می‌دهد. در حال و احوال امروزه نماهای ساختمان هیچ محدودیتی در حوزه انتخاب پنجره وجود ندارد.
درگذشته بیشتر پنجره‌ها نمایانگر اعتقادات فرهنگی یک جامعه بوده و از این اتفاقات تأثیر می‌گرفته؛ اما امروزه طراحان و معماران سلیقه و خلاقیت خود را در طراحی پنجره‌ها به کار می‌گیرند. البته با توجه به شرایط آب و هوایی و محیط زیستی ساختمان، جهت تابش خورشید و ... این طراحی صورت می‌گیرد.
درنتیجه در این روزها هر طراح و صاحب‌ملک می‌تواند با توجه به سلیقه و نیاز خود پنجره منحصربه‌فرد خود را طراحی می‌کند. همین گسترده شدن در موارد انتخابی در بین عموم باعث می‌شود گاهی انتخاب اشتباهی برای ساختمان خود داشته باشید. از همین رو سعی کردیم در این مقاله تا حد امکان شرایط را برای شما توضیح دهیم.

انواع پنجره‌ها ازنظر ظاهر:

پنجره قدی و بلند


این نوع از پنجره با توجه به سطحی که پوشش می‌دهد باعث ورود نور زیاد به داخل ساختمان شده و روشنایی زیادی را به منزل شما القا می‌کند. درواقع پنجره‌های قدی وظیفه اولیه یک پنجره که عبور دادن نور است را به‌خوبی انجام می‌دهند. ایجاد دید وسیع و گسترده به فضای خارجی ساختمان به دلیل ساختار پنجره قدی بسیار آسان رخ می‌دهد.
همچنین گردش و تهویه هوا توسط پنجره‌های بلند به‌خوبی انجام می‌شود. پنجره‌های بلند و قدی بیشتر در نماهای مدرن کاربرد دارند. زیبایی این پنجره‌ها به‌قدری خیره‌کننده است که شما با استفاده از این پنجره نیاز به عامل تزئینی دیگری ندارید. معمولاً پرده‌های استفاده‌شده برای این نوع پنجره ساده و یکرنگ هستند.

حتماً در چیدمان اتاق خود دقت داشته باشید که جلوه پنجره قدی را با گذاشتن مبل یا وسایل دیگر جلوه پنجره از بین نبرید. به همین علت پنجره‌های قدی برای سالن‌های بزرگ و مکان‌هایی استفاده می‌شوند که فضای کافی برای چیدمان اصولی داشته باشند. پنجره قدی نیاز شمارا از نور طبیعی خورشید به‌طور کامل برطرف خواهد کرد.
مشکل و ایراد این پنجره‌ها اتلاف انرژی است، هرچند این ایراد را می‌توان تا حد بسیار بالایی با استفاده از شیشه‌های دوجداره و پروفیل مناسب رفع کرد. بهتر است که از پنجره قدی در منازل مسکونی و حتی ساختمان‌های اداری تا حد امکان استفاده نشود؛ زیرا تابش خورشید باعث گرم شدن داخل ساختمان در فصل تابستان می‌شود.

پنجره با شیشه‌های رنگی


پنجره‌های رنگی یادآور خانه‌های قدیمی و با اصالت ایرانی است. درگذشته خانه‌های پدربزرگ‌ها با این شیشه‌ها تزیین‌شده بودند و درواقع شیشه‌های رنگی رابطه با خاطرات کودکی ما دارند. استفاده از پنجره‌های رنگی در معماری ایران سابقه چندین ساله دارد. زیبایی و نشاط زیادی توسط رنگ‌های زیبای این پنجره‌ها به‌نما ساختمان تزریق می‌شود.
امروزه بیشتر از شیشه‌های رنگی در تزیین کافه‌ها، رستوران‌ها، موزه‌ها و ... استفاده می‌شود، البته که استفاده بسیار هوشمندانه‌ای است زیرا می‌توان نمای خارق‌العاده‌ای با استفاده از چند شیشه‌رنگی و چند گلدان می‌توان به یک فضای بی‌روح بخشید. شیشه‌های رنگی علاوه بر زیبایی به دلیل رنگ‌های مختلفی که دارند از اشعه‌ی تندوتیز آفتاب جلوگیری می‌کنند.
از معایب این پنجره می‌توان این مورد را گفت، اگر زمانی به نور بی‌رنگ نیاز باشد باید پنجره به‌طور کامل بازشود. همچنین اجرا شیشه‌های رنگی معمولاً همراه با قالب چوبی بوده است. این امر هزینه اجرا این پنجره را افزایش داده است. در انتخاب پنجره‌های رنگی باید حتماً روانشناسی رنگ را در نظر داشته باشید و برای هر قسمت از خانه متناسب با کاربری همان قسمت رنگ را انتخاب کنید.

پنجره با اشکال هندسی مختلف


در چندین دهه پیش پنجره‌ها تنها به شکل‌های مربع و مستطیل ساخته می‌شدند؛ اما امروز اشکال پنجره‌ها به دایره، مثلث، شش‌ضلعی و چندضلعی‌ها تغییر پیداکرده‌اند. این تغییر شکل زیبایی خیره‌کننده‌ای به ساختمان‌ها از درون و بیرون می‌بخشد. درصد قابل‌توجهی از انسان‌ها وقتی از کنار ساختمانی که پنجره‌های هندسی دارند عبور می‌کنند به آن توجه کرده و جذب این ساختمان می‌شوند.
ابعاد این شکل می‌تواند بزرگ و یا کوچک و یا حتی قدی باشد. برای داشتن پنجره‌هایی با اشکال هندسی فقط کافی است کمی خلاقیت به کار دهید؛ اما به این نکته هم توجه کنید طرح پنجره یکی از اجزای اصلی ساختمان خواهد شد و تغییر دادن آن پس از چند سال کاری سخت است. پس در انتخاب خود دقت کنید.

پنجره‌های ریلی ، کشویی ، تاشو


این نوع پنجره‌ها با توجه به نوع باز و بسته شدن تفکیک‌شده‌اند. برای ساختمان‌هایی که فضای کافی برای بازشدن یک پنجره به شکل کامل را ندارند می‌توان از پنجره‌های ریلی و کشویی استفاده کرد. هرکدام از این انواع در مجموعه خود اشکال مختلف و دسته‌بندی‌هایی دارند. برای مثال در پنجره ریلی ف انواع تک‌ریل و دو ریل موجود است.
این پنجره‌ها برای افرادی که قصد صرفه جوی در استفاده از فضای اتاق رادارند بسیار مناسب هستند. همچنین باز و بسته کردن این نوع پنجره‌ها وقتی‌که پرده وجود دارد بسیار راحت و بی‌دردسر است. بزرگ‌ترین ایراد موجود در پنجره‌های ریلی عایق نبودن کامل و صد در صد است. به دلیل وجود فضای خالی بین ریل‌ها این مشکل ایجاد می‌شود.

انتخاب پنجره شیک و عالی

پنجره یکی از اجزا بسیار تأثیرگذار در زیبایی نما است. برای داشتن نمایی خیره‌کننده و خاص حتماً باید از پنجره شیک و زیبا و البته متناسب با محیط و ساختمان خود استفاده کنیم. توجه به داشتن قاب مناسب برای هر پنجره نیز حائز اهمیت است.
حتماً به این نکته توجه داشته باشید که قاب مناسب را انتخاب کنید، زیرا قاب‌های پنجره در طرح و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و این‌که قاب با شیشه پنجره هماهنگ باشد بسیار مهم است. علاوه بر قاب انتخاب شیشه مناسب نیز بسیار اهمیت دارد. شما باید با توجه به محیط و شرایط ساختمان خود شیشه مناسب را انتخاب کنید.
انواع مختلف قاب و چهارچوب‌های پنجره: آهنی، آلومینیومی، چوبی، UPVC، کامپوزیت، فایبرگلاس و ... را می‌توان به‌عنوان پروفیل پنجره‌ها استفاده کرد. حال انتخاب با شماست که با توجه نوع نیاز و شرایط ساختمان و. سلیقه شخصی خود کدام قاب را انتخاب نمایید.
انواع شیشه‌های رفلکس، دوجداره، چند جداره، شیشه ساده، شیشه‌های ضد سرقت و نشکن، شیشه‌های رنگی و ... مدل‌های مختلفی هستند که می‌توانید از آن‌ها در پنجره خود استفاده کنید. هرکدام از این شیشه‌ها کاربردهای مخصوص به خود رادارند و در اگر در جایگاه مناسب خود قرار بگیرند بسیار مفید هستند.

نکات مهم دیگر در انتخاب پنجره مناسب

قبلاً گفته شد که پنجره یکی از اجزا بسیار مهم واصلی در ساختمان است. پنجره باعث ایجاد ارتباط بین فضای داخل با محیط خارجی می‌شود. ساختمان بدون پنجره ترسناک است وازدید عموم آن‌چنان جذاب نیست. با این تفاسیر باید برای انتخاب پنجره مناسب زمان و انرژی کافی صرف شود تا بهترین نتیجه به دست آید.
انتخاب محل قرارگیری پنجره یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. با در نظر گرفتن زاویه تابش خورشید و همچنین شرایط جوی و وزش باد جایگاه مناسب را انتخاب کنید. همچنین پنجره‌ها نباید به‌گونه‌ای طراحی شوند که باعث ورود به حریم شخصی همسایگان شوند. برای اینکه این حریم حفظ شود استفاده از شیشه‌های رفلکس انتخاب مناسبی است.
توجه داشته باشید که بخش پنجره پس از تکمیل شدن به‌سادگی قابل‌تغییر نیست، پس قبل از هر اقدامی حتماً به‌صورت اصولی نیازسنجی را انجام دهید و سنجیده عمل کنید تا در پایان کار بهترین نتیجه را داشته باشید. نوع قاب‌ها تأثیر بسیار زیادی در زیبایی پنجره دارند و همچنین استفاده از جنس مرغوب در چهارچوب‌ها باعث استحکام و طول عمر پنجره خواهد بود.
تفاوت‌ها و نقاط ضعف انواع پروفیل را در نظر داشته باشید. مثلاً قاب‌های فلزی و آهنی در برابر گرما عایق خوبی نیستند، اما قیمت مناسب‌تری دارند. پروفیل‌های کامپوزیت محصولات جدیدتری هستند و نصب آسانی دارند و عایق مناسبی هم هستند. به همین ترتیب انواع دیگر قاب‌ها را موردبررسی و مطالعه قرار دهید.

پنجره مناسب برای اتاق‌خواب

پنجره‌های تولیدی برای منازل امروزه در اشکال و ابعاد مختلف ، با سبک‌ها و طرح‌های متفاوت تولید می‌شوند . اما باید باوجوداین مقدار از تنوع انتخاب صحیح برای منزل خود انجام دهید . یکی از بخش‌های مهم در منازل مسکونی،اتاق‌خواب می‌باشد. پنجره اتاق‌خواب باید به شکلی باشد که نور موردنیاز اتاق را تأمین کند. اندازه پنجره نیز باید متناسب با فضای اتاق باشد. یکی از مهم‌ترین نکات قابل‌توجه سبک پنجره است که تأثیر بسیار زیادی بر زیبایی و دیزاین اتاق شما خواهد گذاشت.
یکی از مشخصات بسیار مهم و قابل‌توجه ابعاد پنجره است . تناسب داشتن بین ابعاد پنجره با اندازه اتاق نکته بسیار مهمی است که اگر همان ابتدا موردبررسی دقیق قرار نگیر بعدها دچار مشکل خواهید شد. نکاتی در رابطه با ابعاد صحیح پنجره اتاق‌خواب وجود دارد که در ادامه ذکر خواهیم کرد :


  • ارتفاع آستانه پنجره:
  • بر طبق قانون تصویب‌شده در مقررات ملی ساختمان، ارتفاع لبه پایینی پنجره از کف اتاق نباید کمتر از 90 سانتی‌متر باشد. وجود یک پنجره بازشو برای هر اتاق نیز الزامی است. اگر به هر دلیلی نیاز به وجود پنجره با آستانه کوتاه‌تر داشتید می‌توانید از پنجره‌های غیرقابل باز شدن استفاده مکنید.
  • فاصله پنجره تا سقف:
  • عدد خاصی برای این مورد در هیچ جا ذکر نشده و شما می‌توانید با توجه به شرایط، نوع پنجره ، دیزاین اتاق، نوع ساختمان و محل قرارگیری پنجره اینم ارتفاع را تنظیم کنید. فاصله لبه بالایی پنجره از سقف یک‌راه تنظیم‌کننده ورود نور خورشی به اتاق است هرچه قدر فاصله بیشتر باشد نور کمتری وارد اتاق خواهد شد. توجه داشته باشید که فاصله میان پنجره تا سقف باید به شکلی باشد که مانع نصب چوب‌پرده ومیله های نگه‌دارنده پرده نشود.
  • طول و عرض پنجره:
  • این مورد یکی از نکاتی است که بسیار وابسته به طرح و سبک اجرایی شماست، مثلاً پنجره‌های مشبکی ارتفاع بیشتری نسبت به عرضشان دارند. توجه کنید که طول و عرض پنجره شما باید متناسب با دیگر عناصر موجود در اتاق‌خواب شما باشد .پنجره‌هایی کوچک برای اتاق‌خوابی با متراژ بالا مناسب نخواهند بود . زیرا زیبایی و جلوه‌ای نخواهند داشت و همچنین ورودی نور نامناسبی هستند.

پنجره اتاق خواب

پنجره دوجداره مناسب آشپزخانه

آشپزخانه قلب تپنده هر خانه است. رفت آمد کل خانواده به آشپز خانه در طول روز بیشتر از دیگر مناطق خانه است و معمولا خانوم ها وقت زیادی رو در آشپزخانه میگذرونند. با این تفاسیر قطعا آشپز خانه باید از نظر زیباییی و راحتی به گونه ای باشد که افراد خانواده در آن احساس راحتی داشته باشند. یکی از اجزا مهم در آشپزخانه وجود پنجره در جایگاه مناسب است.
جایگاه پنجره باید در مکانی باشد که مزاحم دیگر وسایل موجود در این مکان نشود. مثلا وجود پنجره دقیقا بالای اجاق گاز باعث این میشود که نتوانید از پنجره بهره کافی را داشته باشید. پنجره باید به گونه ایی تعبیه شود که نور کافی را به داخل آشپزخانه انتقال دهد. باز و بسته شدن درب پنجره نباید برای دیگر آجزا مشکل زا باشد. از این جهت بهترین گزینه پنجره دوجداره کشویی است.
برخی آشپزخانه ها دارای بالکن و تراس هستند. استفاده از پنجره های قدی دوجداره کشویی باری درب تراس آشپزخانه گزینه ای بینظیر خواهد بود.زیرا همزام چندین مزیت را برای شما به همراه دارد.زیبایی، نور، صرفه جویی در اتلاف انرژی(به علت دوجداره بودن)، شیک و خاص بودن و ... . پنجره ها عضو مهمی در تهویه هوا منززل انجام می دهند و برای آشپزخانه به دلیل پخت و پز این تهویه بیشتر مورد نیاز است.

پنجره مناسب خانه باغ و ویلا

معمولا پنجره هایی که فضای شفاف بیشتری دارند و فضای بیرون از خانه را بیشتر به نمایش میگذارند برای خانه باغ و ویلا مناسب‌ترهستند. معمولا ویلا محلی است که معمولا برای تفریح و روزهای آزاد خانواده استفاده میشود و بهتر این است که از پنجره های قدی و بزرگ در ساخت ویلا استفاده شود. با این کار هم میتوان استفاده بیشتری از منظره داشت و هم استفاده کافی از نور خورشید را داشته باشیم.
از زیبایی که این پنجره‌ها به ساختمان می‌دهند نیز نباید چشم پوشی کرد. با استفاده از پنجره های بزرگ در دکوراسیون داخلی می‌توان فضایی دلنشین و چشم نوازی را برای خانواده ایجاد کنید. نوع پروفیل‌های مختلفی برای پنجره های ویلایی وجود دارد. زیرا معمولا فضای ویلا بزرگتر از ساختمان های مسکونی شهری می باشد وهمین فضای باز دلیلی است که طراحان فضای داخلی بتوانند خیلی بیشتر و زیباتر طراحی دکوراسیون و پنجره را انجام دهند.
معمولا گرم نگه داشتن فضای داخلی ویلا و خانه باغ ها به علت بزرگی و خارج از شهر بودن و داشتن فضای طبیعی، کمی دشوارتر است. یکی از راه های صرفه جویی در هزینه های گرمایشی و سرمایشی استفاده از پنجره های دوجداره است. انتخابی هوشمندانه است که شما برای ویلا خود از درب و پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی UPVC استفاده کنید. زیرا با این کار در آینده از هزینه های بسیاری جلوگیری کرده اید.


برچسب ها


نظرات کاربران

ارسال نظر

{{comment.name}}

{{comment.comentText}}

{{comment.persianDate}}
مشاهده بیشتر