پنجره | بررسی و معرفی انواع پنجره ساختمان

پنجره | بررسی و معرفی انواع پنجره ساختمان

یکی از راه‌های دسته‌بندی و شناخت انواع پنجره، عمل بر اساس جنس آن‌هاست. ما در این یادداشت انواع مختلفی از پنجره‌ها را بررسی و فواید هر کدام را ذکر می‌کنیم تا ساختمان‌ساز بتواند به شناختی نسبی از آن برسد.

تاریخ
1400/07/08 5:05 PM
دسته
پنجره

پیش از آشنایی و انتخاب پنجره

قبل از انتخاب پنجره باید انتظارات و نیازهای خود را نسبت پنجره مورد نظر مشخص کنید. اول از همه در نظر داشته باشید که پنجره شما قرار است رو به چه محلی باز شود. اگر در منطقه شلوغ و پر سروصدا مثل مراکز شهرها هستید مسلما می دانید که پنجره ای که عایق صدای خوبی باشد بهترین گزینه برای شما است.
موضوع مهم بعدی منطقه و موقیت جغرافیایی محل زندگی شما است بخ خصوص از نظر آب و هوایی؛ اگر در منطقه ای با آب و هوای متعدل، بدون زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم، زندگی می کنید عایق حرارت بودن پنجره اهمیت چندانی نخواهد داشت و عملا نیازی به استفاده از پنجره هایی مثل پنجره های دوجداره و سه جداره نیست.
در مقابل چنانچه در منطقه ای سردسیر زندگی می کنید که آب و هوایی بسیار سرد بهترین گزینه برای شما می تواند پنجره سه جداره باشد که عایق بسیار خوب حرارتی است.

اهمیت پنجره در ساختمان سازی

یکی از اجزا مهم و نقش آفرین در صنعت ساختمان سازی مربوط به انتخاب مناسب پنجره است. مهندسین ناظر کارشناسان ممکن است به هنگام انتخاب و یا نصب نادرست پنجره ساختمان آن را تایید نکنند. در این صورت ساختمان را برای شروع زندگی در آن تحویل شما نخواهند داد و البته باید دوباره به این موضوع رسیدگی شود که نیاز به دوباره کاری و صرف هزینه ی اضافی خواهد داشت. همچنین انتخاب نا مناسب پنجره موجب مختل شدن چشم‌انداز، تهویه، زیبایی فضا و ورود نور مناسب خواهد شد. بهتر است اطلاع داشته باشید که حتی نور کم در فضای خانه موجب افسردگی نیز میشود.
بنابراین توصیه میشود اگر قصد انتخاب پنجره برای بازسازی خانه خود دارید، در انتخاب پنجره ها دقت لازم را به کار ببرید و همانند انتخاب سایر موارد در منزل خود به آن اهمیت داده و وسواس به خرج دهید. مجموعه ایناب با ارائه این مقاله سعی خود را کرده است که قبل از انتخاب شما، اطلاعات کاملی را درباره انواع پنجره در اختیار شما عزیزان قرار دهد. ما در این مقاله به معرفی کامل انواع پنجره و همچنین بیان مزایا و معایب هر یک از آنها خواهیم پرداخت. امیدواریم با خواندن این مقاله انتخاب درستی داشته باشید.

با انواع پنجره آشنا شوید

اگر بخواهیم به طور کامل به انواع پنجره بپردازیم، در ابتدا باید اطلاع داشته باشید که تقسیم بندی انواع پنجره به نسبت اجزای تشکیل دهنده آن انجام گرفته است. برخلاف تصور بیشتر افراد پنجره یک تکه کامل محسوب نمی شود. بلکه برای تولید و ساخت آن از تکه های مختلفی استفاده می شود. این تکه ها شامل فریم، شیشه و یراق آلات است. این قطعات نام برده شده بر روی هم نصب می شوند تا یک پنجره را بسازند. البته اجزا های دیگری هم در آن به کار برده می شود ولی جز مواردی نمی باشند که در تعیین انواع آن تاثیر گذار باشند. در واقع اجزای اصلی یعنی فریم، شیشه و یراق آلات در تعیین انواع آن نقش اصلی را ایفا می کنند.همان طور که گفتیم نوع و جنس اجزای پنجره در تفکیک انواع آن نقش دارند. در ادامه شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده پنجره


  1. فریم پنجره:
    فریم پنجره اجزای اصلی آن است. در اکثر مواقع وقتی در مورد انواع پنجره صحبت می شود به فریم آن اهمیت داده می شود. فریم نقش حفاظت از شیشه را دارد. پس بسیار مهم است که فریمی را انتخاب کنید که مقاوم و عمر طولانی داشته باشد. فریم ها عبارت اند از فریم های چوبی، آهنی، آلومینیومی، آلوود، pvc و upvc.

  2. شیشه پنجره:
    از دیگر اجزای پنجره می توان به شیشه اشاره کرد. با استفاده از شیشه نور فضای منزل شما کنترل خواهد شد. شیشه ها علاوه بر این کنترل کننده صدا نیز هستند. از انواع شیشه که در پنجره ها استفاده می شوند می توان شیشه تک‌جداره، شیشه دوجداره و شیشه هوشمند را نام برد.

  3. یراق آلات:
    عبارت یراق آلات تنها به پنجره های محدود نمی شود. بلکه از آن ها در درب و لولای کابینت ها نیز استفاده می شود. ولی در پنجره ها یراق‌آلات نقش اصلی را در نحوه باز و بسته شدن آن دارند. معمولا بر حسب مدل های پنجره یعنی کشویی، دوطرفه، کلنگی، محوری از انواع یراق آلات استفاده می کنند.

کدام نوع پنجره را انتخاب کنم؟

برای پاسخ به این سوال همانطور که در قسمت های قبلی گفته شد، باید سه اجزا اصلی پنجره را شناخت و با هم مقایسه کرد. در این صورت می توان بر حسب نیاز و بودجه بهترین انتخاب را داشت. ولی درکل مهمترین قسمت آن می تواند فریم و قاب پنجره باشد. در ادامه ما اطلاعات کاملی را در مورد انواع فریم و پروفیل پنجره در اختیار شما خواهیم گذاشت تا بهترین انتخاب خود را داشته باشید.

پنجره چوبی

به هنگام صحبت از انواع پنجره اولین موردی که بدون شک در فکر افراد ظاهر می شود، پنجره های چوبی است زیرا این نوع بسیار قدیمی است. به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده است که به هنگام بازدید از خانه های تاریخی با این نوع از پنجره ها روبه رو شوید. حتی در فیلم های قدیمی نیز این نوع از پنجره ها دیده می شود که جلوه خاصی را به خانه ها بخشیده است. آشکار است که پنجره های چوبی به دلیل دسترسی راحت به چوب و مقاومت خوب ان ها در گذشته ساخته می شدند.
البته این موضوع که این نوع پنجره در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته، دلیل بر آن نمی شود که در دنیای مدرن امروزی مورد استفاده قرار نگیرد. در عصر حاضر نیز پنجره های چوبی در ساختمان های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. نصب پنجره چوبی به فضای ساختمان و منزل شما جلوه خاص و اصالت خاصی را خواهد بخشید. چوب در اغلب موارد به جهت داشتن رنگ گرم و نوع بافت خود مورد توجه افراد بسیاری قرار می گیرد.
اگر فقط زیبایی پنجره برای شما اهمیت ندارد و می خواهید در مورد موارد دیگر نیز بدانید دو مورد زیر یعنی معایب و مزایای پنجره چوبی را مطالعه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزایای نصب پنجره چوبی

در این قسمت با به مزایای پنجره چوبی پرداخته ایم. مزایای نصب پنجره چوبی به صورت زیر است:


  • شما می توانید با انتخاب پنجره چوبی در مصرف انرژی خود صرفه جویی کنید زیرا چوب دارای خاصیت نارسانا است. خاصیت نارسانایی چوب باعث می شود تا اتلاف در حرارت اتفاق بیفتد. upvc.

  • اگر شما فرد مشکل پسندی هستید و به دنبال رنگ های خاص در دکوراسیون و فضای منزل خود هستید، نگران رنگ پنجره چوبی خود نباشید. بهترین خبر برای شما این است که چوب خاصیت رنگ پذیری نیز دارد. شما می توانید پنجره ی چوبی منزل خود را با رنگ دلخواه و مدنظر خود سفارش دهید تا ساخته شود.

  • برخی به دلیل ویژگی های خوب شیشه دوجداره ترجیح می دهند که حتما پنجره منزلشان از این نوع شیشه باشد. ما به طرفداران پنجره های چوبی و دوجداره این خبر را می دهیم که شما می توانید این دو نوع را در کنار هم داشته باشید. این بدان معنی است که پنجره های چوبی قابلیت نصب با شیشه های دوجداره را دارند.

  • این نوع پنجره ها در عایق صوتی خوبی هستند و همچنین دارای مقاومت بسیار خوب در مقابل نور هستند.

معایب استفاده از پنجره چوبی

بدون شک هر وسیله ای علاوه بر مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست. معایب پنجره های چوبی به صورت زیر می باشد:


  • چوب در برابر آتش مقاومت کمی دارد.

  • چوب خاصیت پوسیدگی دارد. همچنین در برابر نفوذ حشرات و موریانه مقاوم نیست. البته برای آن راه حلی نیز وجود دارد. می توان با استفاده از زدن لایه های محافظ مقاومت آن را افزایش داد.

  • چوب به دلیل قابلیت نفوذ آب ممکن است تغییر حالت دهد. بنابراین برای مناطق باران زا و مرطوب به هیچ وجه استفاده از آن توصیه نمی شود.

  • به طور کلی چوب در برابر ضربه مقاومت کمی دارد.

آیا پنجره های آهنی انتخاب مناسبی اند؟

در گذشته پنجره آهنی مورد استفاده قرار می گرفت. ولی در زمان حال کلا استفاده از این نوع پنجره ها فسخ شده است. شاید این موضوع برای شما جالب باشد که چرا این نوع پنجره ها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. اگر بخواهیم به طور مختصر به این سوال جواب دهیم باید بگوییم که معایب این نوع پنجره بسیار گسترده از مزایای آن است. با وجود انتخاب های بسیار برتر موجود در بازار دیگر کسی نزدیک پنجره های آهنی نمی شود.برای اینکه متوجه برتری پروفیل های دیگر شوید، در ادامه به معایب و مزایای این نوع خواهیم پرداخت.

پنجره دوجداره یو پی وی سی upcv

مزایا و معایب پنجره آهنی

در ابتدا به مزایا و خوبی های پنجره آهنی اشاره می کنیم. همان طور که گفته شد مزایای این نوع بسیار محدود است. فقط می توان گفت که آهن مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد و به این راحتی ها تغییر شکل نمی دهد. شما می توانید آهن را بدون هیچ مشکلی رنگ کنید. پنجره های ساخته شده از آهن نیز دارای این ویژگی اند. حال نوبت آن است که معایب آن را بگوییم. معایب پنجره آهنی به صورت زیر است:


  • وزن پنجره های آهنی نسبت به دیگر انواع پنجره بسیار بالا است. وزن زیاد موجب ایجاد مشکل در حمل و نقل است. همچنین بر وزن کلی ساختمان تاثیر گذارند. وزن زیاد ساختمان موجب عدم کارکرد مناسب در برابر زلزله خواهد شد.

  • از آنجایی که آهن عایق گرما نمی باشد، پنجره های آهنی موجب اتلاف انرژی در منزل شما خواهند شد.

  • همانطور که میدانید آهن خاصیت زنگ زدگی دارد. به هنگام بارندگی و رطوبت پنجره های شما به تدریج گرفتار زنگ زدگی خواهند شد.

  • در این نوع پنجره ها دیده می شود که به دلیل انطباق نادرست با درزگیری به هنگام بارندگی آب داخل ساختمان نفوذ می کند

  • حتی اگر بخواهید با استفاده از شیشه های مناسب مانند شیشه های دوجداره کارایی آن را افزایش دهید، این کار امکان پذیر نیست. زیرا استفاده از شیشه های مناسب نیز تغییری در عبور صدا و حرارت یا سرما ایجاد نمی کند

معرفی پنجره آلومینیومی

از دیگر انواع پنجره، می توان پنجره آلومینیومی را نام برد. این نوع در زمان خودش دارای طرفداران بسیاری بود. بعد ها به جهت رفع مشکلاتی که داشت، پنجره‌های آلومینیومی ترمال تولید شدند. بنابراین دو نوع فریم آلومینیومی برای پنجره در بازار موجود است که به صورت زیر اند.

پنجره آلومینیومی ساده

این نوع دارای وزن کم است که ویژگی اصلی آن محسوب می شود. از دیگر ویژگی های آن میتوان به مقاومت آن در برابر آب و رطوبت اشاره کرد. حتی آن ها را می توان در فریم های بزرگ و کم حجم برای فضاهای بزرگ ساخت. تنها عیبی که این نوع دارد مربوط به هدر دادن انرژی است. از این رو پنجره آلومینیومی ترمال بریک وارد بازار شد.

پنجره آلومینیومی

پنجره آلومینیومی ترمال بریک

در این نوع تمام عیب های پنجره آلومینیومی ساده برطرف شده است. فقط تنها مسئله ای که می ماند قیمت نسبتا بالای آن است. البته داشتن پنجره با کیفیت بر قیمت زیاد آن ترجیح داده می شود.

معرفی انواع پنجره‌ کامپوزیتی

نسل جدیدی از انواع پنجره که وارد بازار شده است، پنجره‌ کامپوزیتی است. این نوع با پیشرفتی چشم گیر که در تکنولوژی فرآیندهای شیمیایی ایجاد شده است، قابل تولید شد. همان طور که از نام این نوع پنجره پیدا است، در ساخت و تولید آن از ترکیب چند ماده استفاده شده است. این نوع به دو صورت pvc و upvc تولید می شود که در آنها سعی بر کاهش و از بین بردن معایب های احتمالی شده است. در ادامه بیشتر به این دو نوع می پردازیم.

پنجره دو جداره چیست

پنجره ی دوجداره، پنجره ای است که دولایه شیشه دارد و با فاصله از هم نصب شده اند. این فاصله معمولا با نوعی از گازهای با درصد رسانایی کم پر می شود و یا به صورت خلا در می آید. بنابراین، این نوع پنجره عایق خوبی در برابر سرما و گرما است و برای انواع آب و هوا مناسب است. پنجره دوجداره گزینه بسیار مناسبی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها می باشد.

UPVC چیست؟



UPVC نوعی پلاستیک است و در نیروگاه های پتروشیمی ساخته می شود. در حقیقت UPVC مخفف عبارت Unplasticised Poly Vinyl Chloride است. مدل پنجره ی دوجداره upvc، توسط آلمانی ها اختراع شده است. Upvc ماده است که مقاومت و دوام بسیار بالا در برابر تغییرات درجه حرارت داشته باشد و عایق خوبی در برابر صوت نیز می باشد.

انواع پنجره دوجداره از نظر نوع باز شدن




  • پنجره دوجداره UPVC ثابت

  • پنجره دوجداره UPVC تک حالته

  • پنجره دوجداره UPVC دوحالته

  • پنجره دوجداره UPVC کشویی

  • پنحره دوجداره UPVC کشویی عمودی

  • پنجره دوجداره UPVC فولکس واگنی

  • پنجره دوجداره UPVC آکاردئونی

  • پنجره دوجداره UPVC فرانسوی

  • پنجره دوجداره UPVC کلنگی

  • پنجره دوجداره UPVC سایه بانی

  • پنجره دوجداره UPVC دایره ای

  • پنجره دوجداره UPVC خلیجی

  • پنجره دوجداره UPVC کمانی


انواع برند معروف پنجره دوجداره UPVC

مارک های مختلفی از پنجره دوجداره upvc که دارای ویژگی های مخصوص به خود است، وجود دارد و قیمت های متفاوتی دارند. پنجره دوجداره دارای برند های مختلفی است و مهم ترین ماده مورد استفاده در آن، پروفیل است. پروفیل ها، مارک های مختلف و متنوعی دارند. انتخاب نوع برند پروفیل UPVC در هنگام خرید، حائز اهمیت است زیرا پروفیل های بی کیفیت و ارزان، پس از گذشت مدتی، رنگشان تغییر می کند و حالت افتادگی پیدا می کنند.
پروفیل موجود در پنجره ی دوجداره مهم ترین ماده است و انواع برند معروف پنجره دوجداره UPVC از جمله وین تک، ویستا بست، هافمن ، ایده آل، ویتا نوین، سیندژ، ماژول، اتاتک، واناوین و اک پروفیل است.
اختلاف قیمت موجود بین فروشندگان پنجره دوجداره UPVC از مشکلات خریداران است.

بهترین برندهای پنجره دوجداره upvc

پنجره pvc و upvc یک انتخاب مناسب و عالی برای شما

امروزه از انواع پنجره، این نوع در بازار بسیار رونق دارند. در واقع این پروفایل ها قابل بازیافت هستند که موجب سالم نگه داشتن محیط زیست نیز می شود. مواد اولیه upvc بر pvc برتری دارد و تنها فرق آن ها در خاصیت انعطاف پذیری است. در حالت کلی این پنجره ها دارای عیب و نواقص نیستند زیرا با هدف رفع عیوب دیگر انواع پنجره ساخته شده اند. در ادامه با برخی از مزایای آن ها آشنا شوید:

مزایای پنجره های pvc و upvc


  1. بهترین عایق در برابر سرما و گرما

  2. وزن کم و بسیار سبک

  3. مقاوم در برابر اشتعال

  4. قابلیت تولید در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت

  5. عدم انبساط و انقباض در برابر حرارت

  6. مقاوم به خوردگی، مواد شیمیایی و نور خورشید

  7. دارای عمر طولانی

  8. عدم نیاز به تعمیر دوباره

  9. جلوگیری از ورود آلودگی و گرد و غبار

  10. دارای قدرت مکانیکی و استحکام بالا

  11. مناسب برای مناطق مرطوب و باران زا

  12. عدم ایجاد صدا به هنگام طوفان و وزش باد

پنجره آلوود یکی دیگر از انواع برتر پنجره

اسم این نوع از دو کلمه آلومینیوم و وود گرفته شده است. این پنجره ترکیبی با توجه به نام خود از ترکیب دو ماده چوب و آلومینیم ساخته شده است. این دو ماده به کار رفته در پنجره آلوود هر یک به تنهایی ممکن است که درای معایب های بسیاری باشند ولی به هنگام ترکیب کارکرد بالایی را بدست می آورند. در واقع عیوب یکدیگر را رفع و کیفیت بالایی را در تولید پنجره آلوود به دست می آورند. مزایای آن عبارت اند از:


  • عایق مناسب در برابر حرارت به کمک لایه چوب

  • مقاوم در برابر رطوبت، نور خورشید و ورود حشرات

  • مقاوم در برابر ضربه

  • عایق خوبی در برابر صوت


قیمت پنجره | قیمت پنجره دوجداره upvc

پنجره ها با توجه به ویژگی های مختلفی قیمت گذاری می شوند. امروزه تقریبا همه از پنجره های دوجداره upvc استفاده می کنند. به همین دلیل هم ما بیشتر در مورد قیمت این نوع پنجره صحبت میکنیم. موارد و فاکتورهای مختلفی از جمله نوع پروفیل، نوع پلاستیک، ابعاد و... در قیمت پنجره های دوجداره upvc دخیل هستند. جهت مشاهده قیمت انواع پنجره می توانید مقاله قیمت انواع پنجره دوجداره upvc را مطالعه نمایید.


برچسب ها


نظرات کاربران

ارسال نظر

{{comment.name}}

{{comment.comentText}}

{{comment.persianDate}}
مشاهده بیشتر